Rozpoczęła się przebudowa Zakopianki w Libertowie za 150 mln zł
Jak przekazał wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec w poniedziałek podczas briefingu na placu budowy, rozbudowa dotyczy odcinka DK7 o długości 1,1 kilometra w Libertowie. Modernizacja układu komunikacyjnego oraz zmiana infrastruktury technicznej pozwolą na bezpieczny wyjazd z Krakowa w stronę Zakopanego.
„Na temat tego zadania mówiło się od dłuższego czasu. Poprawi ona płynność ruchu oraz poprawi bezpieczeństwo mieszkańców Libertowa i wszystkich, którzy korzystają z Zakopianki” - wskazał wiceszef MI.
Jak przypomniał dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Maciej Ostrowski, zadanie o wartości prawie 150 mln zł realizuje w trybie „zaprojektuj i zbuduj” przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie. W ramach tej inwestycji powstanie m.in. przejazd pod drogą krajową i trzy kładki dla pieszych.
Zgodnie z zapowiedziami przedstawiciela GDDKiA prace budowlane potrwają około dwóch lat. Inwestycja na być gotowa w połowie 2027 roku. Według Ostrowskiego w czasie budowy ruch Zakopianką będzie odbywał się nadal dwoma pasami w każdym kierunku – zostaną one zwężone i obowiązywać będzie ograniczenie prędkości.
Zakres prac ujęty w umowie zakłada kompleksową przebudowę układu drogowego w podkrakowskim Libertowie. Zostanie zlikwidowane skrzyżowanie Zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Z drogi krajowej nr 7 będzie można w tym miejscu skręcać tylko w prawo.
W zamian za to pod Zakopianką powstanie tunel o długości 52 m, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Będzie się on znajdować niespełna kilometr na południe od likwidowanego skrzyżowania. W tunelu będzie też ciąg pieszo-rowerowy.
W okolicy likwidowanego skrzyżowania zaplanowano budowę kładki, która zastąpi przejście dla pieszych. Zostaną również zlikwidowane skręt w prawo z Zakopianki w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i skręt w prawo w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic) oraz możliwości wyjazdu z tych ulic na DK7. Zamiast znajdującego się w tym rejonie przejścia dla pieszych zaplanowano kładkę. Odcięte od DK7 drogi gminne zostaną połączone z drogami łącznikowymi równoległymi do Zakopianki.
Według zapowiedzi w ramach inwestycji wzdłuż Zakopianki zostanie poprawiona i uzupełniona sieć dróg lokalnych, co pozwoli kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic. GDDKiA poszerzy drogę łącznikową po wschodniej stronie DK7 w Libertowie i przebuduje wjazdy na posesje. Wybudowane zostaną również dwa ronda. Pierwsze powstanie na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do Zakopianki i drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania. Drugie - na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod Zakopianką. Trzecia kładka dla pieszych powstanie w okolicy obecnego przejścia w Libertowie przy skrzyżowaniu Zakopianki z ul. Rumianą i ul. Przylesie.
W ramach inwestycji zostaną ponadto wybudowane ekrany akustyczne, ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż drogi łącznikowej między ul. Jana Pawła II a ul. Przylesie i dwa przepusty nad potokiem Olszynka na drogach dojazdowych.
Budowa węzła w Libertowie – zaznaczył wiceminister infrastruktury – to jedna z kilku inwestycji na odcinku DK7 między Krakowem i Myślenicami, które mają poprawić bezpieczeństwo i zwiększyć przepustowości na tej trasie. Inne zadania dotyczą budowy kładek dla pieszych czy węzłów drogowych.
W zeszłym roku oddano do użytku węzeł drogowy w Gaju i kładki w Mogilanach oraz Głogoczowie. Obecnie budowane są kolejne dwa węzły – w Krzyszkowicach i Myślenicach, a także przygotowywana dokumentacja niezbędna do uzyskania pozwolenia na budowę następnego takiego węzła w Jaworniku.(PAP)
rgr/ pad/
